Att förebygga skador inom hockey

I alla idrotter finns risken för att skada sig och hockey, som är en tuff sport, är naturligtvis inget undantag. Det absolut vanligaste problemet är knäskador, men även fotleder, rygg och leder kan råka illa ut.

3749533-hockey-player-silhouette

 

Genom att arbeta förebyggande med övningar, träning och mobilisering kan man emellertid effektivt hålla skadorna borta i hög utsträckning. För att hålla kroppen i god form, så att den orkar stå emot påfrestningarna som träning och match innebär, är det bra att regelbundet träna fys och styrketräning, gå på massage för att mjuka upp musklerna och göra behandlingar för att mobilisera lederna. Om du är intresserad av att läsa mer om skador vid hockey finns det mer fakta och statistik att tillgå på Lynx-hockey.nu. Det är viktigt att komma ihåg att kroppen är en komplex helhet och bör behandlas därefter, vad gäller allt från din kosthållning till ditt sätt att träna och återhämta dig.

Bland det viktigaste att göra i det skadeförebyggande arbetet är att regelbundet besöka en idrottsterapeut, naprapat eller kiropraktor. Deras uppgift är att mobilisera och se till att kroppen inte har några låsningar eller krämpor som sätter käppar i hjulet för din prestation i hockeyn. Naprapaten tittar till hela kroppen och hittar orsaken till den smärta eller det problem du har. Eftersom allt i kroppen hänger ihop behöver inte smärta i knät nödvändigtvis innebära att problemet sitter där, det kan lika väl vara en annan kroppsdel som är i obalans, till exempel höften. Sådant är ofta knepigt att avgöra på egen hand och än svårare att behandla utan professionell hjälp.

Naprapatiska hjälper dig med att förebygga skador genom behandlingar som akupunktur, justering av leder och triggerbehandlingar. Genom att då och då besöka en naprapat, ser du till att ta hand om din kropp så att den orkar hela livet – och inte minst så att den håller för många hockeymatcher framöver.