Dags för barmarksträningen

Som hockeyspelare så pratas det mycket om barmarksträning. Det vill säga den träning som genomförs då det inte är hockeysäsong. Under sommaren så pågår inga seriespel och det gäller som spelare att hålla sig i form inför kommande vintersäsong.

Löpträning

Något som är effektivt för din kondition är löpning. Se till att ha bra löparskor som ger dina fötter ett bra stöd och är dämpande. Tänk hur dina skridskor ska passa dina fötter. Det är viktigt att använda sig av rätt sko för underlaget. Springer du efter asfalterad väg så är det en fördel att ha en sko med mycket dämpning. Om du redan har ett par löpskor så bör du fundera på hur mycket som de har använts. Springer du mycket så kanske det är dags att byta ut till ett par nya. Det rekommenderas att man byter ungefär efter man sprungit 200 mil med skorna, det kanske är två år man springer så mycket.

Träna på gym

Om du vill träna specifika muskelgrupper så är gymmet det bästa stället att göra detta. Där finns det maskiner som du kan använda dig av för att träna olika delar på din kropp. Se till att skapa ett bra träningsprogram som du kan följa. Regelbundenheten i din träning är viktig så gör ett veckoschema där du försöker få in variation på din träning. Du kanske löptränar två till tre dagar i veckan och tränar på gym de andra dagarna. Se till att lägga in vilodagar också så din kropp får återhämta sig. Ju mer vältränad du blir desto kortare återhämtning behövs.