Orka med dina sportsliga aktiviteter – Ät rätt

Motion och idrott kräver energi, det handlar om bränsle för kroppen och det är när vi får i oss rätt mat kan vi maximera vår fysiska prestation. Hur du rör på dig och vad du äter är avgörande för hur du mår. Fel mat och brist på motion kan leda till förlorade levnadsår. De största bovarna när det gäller vår kropp, är vitt socker och tomma kolhydrater. Du ska till exempel hellre välja färska grönsaker och fullkornsprodukter.

Undvik att äta 1-3 timmar innan träning, men det är viktigt att få i dig vätska, såväl före, under och efter din träning.

Rätt är också gott

Tilltugg före träning ska ge energi men absorberas snabbt av kroppen och hålla mage och tarmar lugna. En banan och en näve nötter ger långvarig energi utan att kännas tungt. Efter träningspasset behöver kroppen proteiner och kolhydrater, kanske en smaskig fullkornspasta eller en tallrik havregröt med bär? Kom ihåg att lyssna till din kropp eftersom bara du kan veta vad som känns rätt.

Ett av många nyttiga kosttillskott för dig som tränar är proteinpulver. Det hjälper din kropp att bygga muskler och reparera vävnader. Rätt kost kan också vara lätt kost: beställ från nätet ekologiska, hälsosamma produkter och ha alltid hemma du mår bra av och hjälper vid träning!