Träning för en hockeyspelare

Hockey är ett fysiskt spel som ställer stora krav på spelarens fysiska egenskaper och förmåga. Kraven på att alla kroppsdelar ska vara bra tränade är därför stora. Grundträningen, den som spelaren själv i stor utsträckning själv måste ansvara för, kan vara avgörande för den fortsatta hockeykarriären. En bra grundträning är också bra i förebyggande syfte; risken för skador minskar och man får lättare att ta till sig av teknisk träning.

Grundträningen består av i huvudsak tre delar: kondition, styrka och rörlighet. Genom att ständigt jobba med dessa tre avsnitt får kroppen en grundstyrka för att klara den långa spelsäsong som en elitspelare utsätts för.

Viasats sportblogg får man en bra insyn i vad NHL-stjärnorna har för sig på sommaren. Det är då grunden läggs för att kunna klara det som väntar när säsongen väl drar igång. Rent speltekniskt står spelarna på topp i slutet av säsongen men kroppen behöver vila i ett antal veckor innan det är dags att sparka igång heltidsjobbet med träningen.

Självklart måste en del av träningen fokuseras på sådant som är adekvat för hockeyn samtidigt som det ger en bra grundträning. Bröderna Sedin kör exempelvis inlines i uppförsbackar hemma i Örnsköldsvik.

Det är givetvis praktiskt om man sköta en del av grundträningen på hemmaplan. Har man således utrymme kan man fundera på att skaffa ett litet hemmagym där man lätt kan komma åt att träna på en detalj eller bara för att skaffa lite variation. Ett tips för att kunna hitta lämplig gymutrustning är att besöka Gymkompaniet och kolla igenom vad man kan köpa över nätet. De viktigaste redskapen i hockeyspelarens hemmagym är nog skivstången, bänken och gymmattan. Därefter är det upp till var och en att se vad man gillar. Trivs man inte med att springa utomhus kan man komplettera med ett löpband för konditionsdelen.